Tuli auringon, kulta kuutamon
Ehkä toisille kauniita on.
Mua viihdyttää, mieltä lämmittää
Eräs herttainen kiharapää.

Kuin on kutrisi tulta, niin sydämesikin,
Punatukkainen tyttöni mun.
Niitä kutreja hellien kerran silitin,
Niistä hetkistä vain uneksin.

Pyysit kanssasi silloin sä onnen jakamaan,
Punatukkainen tyttöni mun.
Kun en niin tehnyt, armas, nyt katua mä saan,
Onni parhain on luonasi sun.

Ken kutrejasi nyt silittää?
Ken onnen saa, mi' kuului mulle?
Oi, jospa parempi oisi hän,kuin oisin ollut minä sulle.

Laulun siivillä silti nyt sydämeni käy
Punatukkaisen tyttöni luo.
Vaikka ei sua luonani kuulu eikä näy,
                                                                        Aatoksin luokses tulla mun suo.                                                                         (Sakari Kuosmanen: Punatukkaiselle tytölle)

Helmikuussa 2010

oli pikkusiskon vuoro olla Päivän Kuningatar. Pitkän pohtimisen ja pähkäilyn jälkeen hän löysi netistä mieleisen pukumallin. Vihreä sopisi parhaiten hänen hiustensa väriin ja äiti löysi täydellisen vihreän kankaan TallinnastaAbakhanin kangaskaupasta (www.abakhan.ee) . Upea valkoinen pitsiverhokangas on myöskin Tallinnasta hankittu. Malli yhdisteltiin eri kaavoista.

                                              

Oi, kuinka helma hulmahtikaan komean kavaljeerin pyöritellessä.               

                                            

Edellisen illan "viimeisessä sovituksessa" vetoketju hajosi, eikä Rullasen vetoketjuvarastossa tietenkään ollut varalla oikeanväristä vetoketjua. Siispä luovuus kunniaan ja voila, upeat ruusut koristivat puvun selkäosaa. Vieressä alkuperäinen netistä löytynyt malli, jota lähdettiin tavoittelemaan.

          

 

Helman kaava Suuri Käsityölehti 1/2005